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GONCOURT, Jules et Edmond de

L’Art du dix-huitième siècle

Paris, Dentu, 1859-1875

COPY BELONGING TO THE FAMILY, FEATURING THREE DEDICATIONS FROM THE GONCOURTS TO THEIR COUSIN FREDERIC MASSON : FROM TWO ART HISTORIANS TO THE HISTORIAN OF THE EMPIRE

FIRST EDITION

In-4 (280 x 215mm)
Titre général imprimé en rouge et noir avec les portraits-médaillons des deux frères gravé par A. Salmon
CONTENU : les douze brochures présentent les textes de Goncourt sur les artistes suivants : Les Saint-Aubin, Watteau, Prudhon, Boucher, Greuze, Chardin, Fragonard, Debucourt, La Tour, et les vignettistes : Gravelot, Cochin, Eisen et Moreau
TIRAGE : 200 exemplaires
ILLUSTRATION : un frontispice et 42 eaux-fortes dont 38 gravées par les frères Goncourt (36 par Jules, 2 par Edmond). Le douzième fascicule imprimé en 1875, à bon escient relié en tête puisqu’il comporte la page de titre et la préface, possède bien les quatres gravures requises : un portrait des deux frères par Alphonse Descaves, sur japon ; deux portraits sur chine de chacun des Goncourt, l’un gravé par Émile Boilvin l’autre par Paul-Alphonse Ajon, et un portrait de La Tour par Léopold Flameng qui a été déplacé et inséré avec le fascicule consacré à La Tour. Edmond de Goncourt, rendant hommage à son frère, écrira « Toutes les eaux-fortes sont gravées par Jules de Goncourt, à l'exception d'Augustin de Saint-Aubin assis sur un tabouret, et du groupe de la Justice et la Vengeance divine poursuivant le Crime. Ces deux eaux-fortes sont gravées par Edmond de Goncourt. » (E. de Goncourt, Notules, additions, errata, Dentu, 1875, p. 1).

ENVOI : trois envois à Frédéric Masson. Un envoi de Jules et Edmond de Goncourt sur le faux-titre de La Tour daté de 1867

A M. Frédéric Masson
ses amis
E. et J. de Goncourt

Et deux envois d’Edmond de Goncourt, l’un sur un feuillet blanc des Vignettistes datés de 1870 :

A M. Frédéric Masson
souvenir amical
E. de Goncourt

L’autre sur le feuillet blanc de la reliure de Durvand :

A Frédéric Masson
Edmond de Goncourt

RELIURE STRICTEMENT DE L’ÉPOQUE SIGNÉE DE DURVAND. Demi maroquin rouge à coins, dos à nerfs, tête dorée, couvertures conservées, non rogné

PROVENANCE : Frédéric Masson

Le premier fascicule (”Les Saint-Aubin”) est relié avant le 10e, de même pour les couvertures de livraison, quelques manques à l’une des couvertures

This is the complete collection of the twelve booklets published between 1859 and 1875 ; 200 copies of each booklet were printed.

This book features three dedications from the Goncourts to their cousin by marriage, Frédéric Masson (1847-1923), a famous historian specialized in the Empire. Born into a family of high-ranking magistrates, Frédéric Masson decided to work in diplomacy and became a librarian at the Ministry of Foreign Affairs.

In 1874, he married the daughter of François Augustin Cottin (1826-1902), a Counselor of State of the Second Empire who served as an advisor to Eugène Rouher (on whom the character of Eugène Rougon was based). Thanks to this connection, he came to be acquainted with the main members of the imperial family. He then became the secretary of Prince Jérôme Napoléon.

Early on, the Goncourts gave their support to Frédéric Masson. Their correspondence was published in Cahiers Jules et Edmond de Goncourt. Edmond de Goncourt encouraged him to write about history and offered him literary advice. Frédéric Masson, an informed bibliophile and remarkable collector, gave Edmond information about his own collection, helped him prepare his historical writings and enriched the new editions of Edmond’s works. In 1877, Masson described Edmond de Goncourt as “the greatest novelist of our times,” thus highlighting their common notion that history and novel-writing fed off one another. This book testifies to their shared belief. Moreover, it should be noted that this copy is bound in compliance with the chronological order of the artists, and not with the order in which the booklets were published. On this basis, the fact that Notules, originally published in the second edition, is the first booklet to appear here, proves that the binding was done by Durvand after the second edition was published.

Dedicated copies of this original edition are quite rare. None appear in the electronic auction sale listings and in the Beres database. G. Vicaire mentioned the copy dedicated to Poulet-Malassis (however the twelfth booklet is missing) and a copy dedicated to Paul de Saint Victor.

REFERENCES : Cahiers Jules et Edmond de Goncourt, n° 2005 : “Les Goncourt historiens” -- G. Vicaire, Manuel de l’amateur de livres du XIXe siècle, t. III, col. 1037-1041, avec une erreur dans le décompte des planches au nombre de 42 comme requis par les couvertures de livraison et non 44 comme précisé par Vicaire